Profilhåndbok
Denne profilhåndboken er beregnet for samarbeidspartnere, slik at vi sikrer at all markedsføring og ekstern kommunikasjon er i tråd med Duells profil og TOV.
Bruk av logo
I sosiale medier brukes en kvadrat med logoen midtplassert fremfor ikonet alene.
Logoen skal bare brukes i originale farger eller hvit når det kommer til markedsføring. Andre versjoner skal ikke brukes med mindre dette er avtalt.
Hvit logo skal bare brukes i tilfeller hvor det ikke er nok kontrast mellom logo og bakgrunn. Det er viktig at det er nok kontrast mellom logo og bakgrunn, slik at alle elementer i logoen er synlig selv for fargeblinde.

Eksempler på feil bruk av logo



Denne logoen har for lite kontrast mot bakgrunnen og det er ikke lett å se logoen.
Denne logoen skal kun brukes til DUELL Pocket, ikke i markedsføring.
Den hvite logo har ikke nok kontrast til bakgrunnen og her kunne original logo brukes i stedet.
Fargeprofil
Hovedfarge
Sekundærfarge
Alternativ farge
#EF3278
#0ABFCE
#DFF7F9
Hovedfargen brukes som gjenkjennbar detalj i grafisk materiale.
Sekundærfargen brukes for kontrast.
Alternativ farge til detaljer i grafisk materiale.
Bilder
Vi ønsker hovedsakelig å bruke bilder av mennesker i forskjellige bransjer, slik at DUELL forbindes med sine mange bruksområder innenfor forskjellige bransjer. Bilder av mennesker som smiler og om de tar i bruk kasseutstyr, er det viktig at dette er vårt utstyr med vårt kassesystem.
Skal samarbeidspartnere bruke egne produktbilder, kan vi sende over skjermbilde av POS til relevant skjermstørrelse.
Utstyr skal alltid avbildes med logo på utstyret eller logo på skjerm om det ikke er mulig/relevant at vårt POS vises på skjerm.
Eksempler på bilder



Fonter
Hovedfont er Inter. Denne fonten brukes på nettsiden og markedsmateriale.
Source Sans Pro brukes i tilfeller hvor Inter ikke kan tas i bruk.
Språkprofil/TOV
Vi bruker klarspråk med enkle ord. Når det kommer til tekniske begreper og termer, er det best å forklare det med så enkelt og direkte språk som mulig. Om det må brukes tekniske begrep i teksten, skal det alltids følge en beskrivelse av termen slik at det er enkelt for alle å forstå.
Duell snakker direkte og tydelig til kunden, men kan være litt leken i språket. Vi bruker den direkte “du” og ikke vage ord som “man” eller “en”. Dette gjelder også i supportartikler som oppdatere kontinuerlig.
Formelt/nøytral/uformelt
Leken/nøytral/alvorlig
Følelsesladet/nøytral/apatisk
Entusiastisk/nøytral/informativ
DUELL brukes for å referere til selve programvaren.
Duell brukes for å referere til selve selskapet.
Vi kan ta i bruk emojier, men aldri som erstatning for ord. Det skal alltid være mulig å forstå innholdet fra tekst alene uten visuelle tillegg.
Ikoner og bilder skal bare supplere teksten, aldri erstatte den.
Se gjerne eksemplet til høyre som viser både Tone of Voice og bruk av emojis som supplement.
Her brukes kun to emojier og teksten er fullt forståelig uten dem. Teksten inneholder en leken tone, på grensen til uformell.
