Standardvilkår
Gjelder fra 27. august 2024.
1. Definisjoner
Utrykk
Beskrivelse
Avtaleperiode
Den perioden Kunden har rett til å bruke Programvaren og eventuelt Utstyr i henhold til Avtalen (definert i Tilbudet under Spesifikasjoner). Avtaleperioden varer frem til en av Partene sier opp Avtalen i henhold til punkt 6.5.
API
Application Programming Interface – programmeringsgrensesnitt
API-dokumentasjon
Dokumentasjon, data og opplysninger som gjelder bruken av et API.
Avgift(er)
Kompensasjonen Kunden er pliktig til å betale til Duell for en eller flere Begrenset (de) Lisens(er), oppstartskostnader, leie av Utstyr og bruk av Tjenester i henhold til forbruk i henhold til Tilbudet og Duells til enhver tid gjeldende prisliste.
Begrenset Lisens
En begrenset, ikke-overførbar, ikke-eksklusiv og tilbakekallelig rett til å bruke software/IPR som tilhører Duell under Avtaleperioden.
Behandlingsansvarlig
Enheten som fastsetter formålene med, vilkårene for og midlene som skal benyttes ved Behandlingen av Personopplysninger.
Bestilling
En bestilling av Programvare (inkludert Brukere og Moduler), Utstyr og Tjenester som beskrevet i pkt. 2.1.1
Brudd på personvernsikkerheten
Et sikkerhetsbrudd som fører til utilsiktet eller ulovlig tilintetgjørelse, tap, endring, uautorisert utlevering av eller tilgang til Personopplysninger.
Bruk
Enhver lovlig handling utført i eller med Programvaren av Kunden (herunder Brukere) eller på dennes vegne.
Bruker
En navngitt enkeltbruker av Programvaren med unik innlogging til Programvaren. Brukere kan være ansatte av Kunden, eller personer Kunden har tildelt en brukerkonto, for eksempel en konsulent eller regnskapsfører.
Bruksdata
Visse data innhentet fra og/eller generert av Programvaren og bruken av denne.
Databehandler
Enheten som Behandler Personopplysninger på vegne av Behandlingsansvarlig.
Databehandling, Behandling, Behandle eller Behandler
Enhver behandlingsaktivitet som utføres på Personopplysningene, enten det er ved automatiserte midler, for eksempel innsamling, opptak, organisering, strukturering, lagring, tilpasning, endring, sletting eller tilintetgjøring, osv.
(Den) registrerte
Den fysiske personen som Personopplysningene som Behandles relaterer seg til.
Duell
Selskapet i Duell-gruppen, som definert i Tilbudet, som Kunden har inngått denne Avtalen med.
Duell-API
Programmeringsgrensesnitt for Programvaren levert av Duell for å kunne integrere tredjepartsapplikasjoner og –tjenester.
Immaterielle Rettigheter eller IPR
Alle immaterielle og industrielle rettigheter, uavhengig av om disse er registrert eller registrerbare, inkludert, men ikke begrenset til: (i) patenter, prosesser og teknologi (uavhengig av disse er patenterbare); (ii) know-how, forretningshemmeligheter, forretningsmodeller og annen konfidensiell informasjon; (iii) opphavsrettigheter (f.eks. til programvare, objekt- og kildekode, dokumentasjon, eller annet åndsverk), designrettigheter, databaserettigheter, sammenstilling av data og teknisk informasjon av alle slag og i alle former; (iv) varemerker, handelsnavn og domenenavn; og (v) andre lignende rettigheter, inkludert alle søknader eller rettigheter til å søke om, og fornyelser eller utvidelser av slike rettigheter og alle lignende og tilsvarende rettigheter.
Inkludert
Med mindre noe annet klart følger av konteksten betyr «inkludert»
«inkludert, men ikke begrenset til».
Integrert Applikasjon
En programvareapplikasjon eller -tjeneste fra andre enn Duell integrert med Programvaren ved hjelp av et Duell-API, underlagt spesifikke vilkår.
Kassepunkt
En butikkasse som brukes via lisenstilgang til Programvaren og Tjenestene.
Klient
En kunde av Kunden. Klienter kan også være kunder hos Duell, og omvendt.
Kunde
Den juridiske enheten som Part definert i Avtalen, som har inngått denne avtalen.
Kundeopplysning
Opplysning som tilhører Kunden (eller dens Brukere) og som behandles av Programvaren, for eksempel kundedatabaser, fakturaer og andre produksjonsdata.
Modul
En funksjonell pakke i Programvaren, for eksempel regnskapsintegrasjon, varelagerfunksjon eller en rapportbygger. Moduler bestilles og spesifiseres separat i Avtalen.
Opplysninger
Er informasjon som definert i pkt. 4.1 og 4.2 i denne Avtalen.
Oppstartsdato
Dato på første faktura under den aktuelle avtalen som sendes Kunden etter at hendelsen som etablerer en bindende avtale eller ny avtaleperiode/oppsigelsesperiode er inntruffet.
Oppstartsdato
Dato på første faktura under den aktuelle avtalen som sendes Kunden etter at hendelsen som etablerer en bindende avtale eller ny avtaleperiode/oppsigelsesperiode er inntruffet.
Part
Duell eller Kunden som definert i Avtalen.
Personopplysninger
Alle opplysninger knyttet til en identifisert eller identifiserbar fysisk person (Den Registrerte).
Programvare
Programvareapplikasjoner og tilknyttede tjenester beskrevet i Avtalen, herunder modifikasjoner, nye funksjoner, oppgraderinger og datalagring.
Programvare-dokumentasjon
Dokumentasjon som beskriver Programvarens funksjoner, funksjonalitet og konfigurasjon, for eksempel håndbøker og hjelpefiler.
Tredjepartskomponent
Programvare eller IPR fra tredjepart som leveres av Duell som en del av eller i forbindelse med Programvaren.
Tilbud
En bekreftelse fra Duell som spesifiserer tilbudt Programvare (inkludert Brukere og Moduler) og Avgift for Kundens Bestilling, angir navnet på Duell-selskapet Kunden inngår avtale med, og hvilke tilleggsvilkår som eventuelt gjelder.
Tilknyttet Selskap
En juridisk enhet som direkte eller indirekte: (i) er kontrollert av en Part; (ii) kontrollerer en Part; eller (iii) er under felles kontroll med en Part. «Kontroll» betyr i denne sammenhengen mer enn 50% av stemmene i den juridiske enheten eller på annen måte makt til å styre virksomheten til den juridiske enheten.
Tjeneste(r)
Integrert funksjonalitet levert i tilknytning til bruk av Begrenset Lisens som Kunden betaler Avgift for i henhold til forbruk.
Tredjepart
Et selskap som ikke er en del av Duell-gruppen, og som er å anse som Tredjepart i forhold til leveranser som påvirker Kundens bruk av Begrenset lisens, Utstyr eller Tjenester.
Utstyr
Hardware som Kunden enten leier eller kjøper av Duell i tilknytning til bruk av Begrenset Lisens tilhørende Duell.
UPL
Uavhengig programvareleverandør.
2. Alminnelige bestemmelser
2.1 Bestilling
2.1.1 Kunden bestiller Programvaren, Utstyr og Tjenester fra Duell gjennom en Bestilling. Som «Bestilling» ansees bestilling av programvare, utstyr eller Tjenester foretatt av Kunden enten direkte via telefon, e-post eller direkte på Duells nettsider/i programvare som bekreftes av Duell eller ved Kundens aksept av et tilbud fra Duell.
2.1.2. Disse vilkårene («Standardvilkår») er standardvilkår som regulerer bruken av Programvaren, Utstyr og Tjenestene. Ved å å foreta en Bestilling som beskrevet i pkt 2.1.1. aksepterer Kunden at Kunden inngår en rettslig bindende Avtale (som definert nedenfor) med Duell. Med mindre annet er avtalt i Avtalen, er avtalen bindende når Duell har utstedt et Tilbud som er akseptert av Kunden eller Duell har bekreftet en bestilling på annen måte fra Kunden jf pkt. 2.1.1. Det samme gjelder for tilleggsbestillinger som Kunden gjør på noen av de nevnte måter nevnt under pkt. 2.1.1. Duell kan etter eget skjønn velge å ikke inngå en avtale med Kunden på et hvilket som helst tidspunkt før Avtalen er akseptert eller bekreftelsen er utstedt. Det er utelukkende personer med fullmakt til å inngå avtale på vegne av Duell som kan utstede et Tilbud.
2.1.3. Følgende opplysninger vises på/ er vedlagt Tilbudet eller fakturaen, avhengig av type Bestilling: Navnet på Partene; Utstyr, Programvare, Moduler og Tjenester som Kunden har bestilt; Fremdriftsplan for levering, montering, opplæring og oppstartsdato; Avgiften for den bestilte Programvaren, Utstyret og Tjenesten; Disse standardvilkårene; Eventuelle tilleggsvilkår og –tjenester som avtalt mellom Partene.
2.1.4. Med mindre annet er avtalt skriftlig, utgjør standardvilkårene og Tilbudet hele avtalen for tilgang til og bruk av Programvaren, Utstyret og Tjenestene (samlet betegnet som «Avtale(n)»). Ved en eventuell motstrid mellom Avtalen og en annen avtale inngått mellom Partene vedrørende forhold regulert av Avtalen har Avtalen forrang. Ved motstrid mellom tilbudet og standardvilkårene går tilbudet foran. Andre tjenester fra Duell eller en Tredjepart, som opplæring, implementering eller tilpasning dekkes ikke av Avtalen. Duell kan helt eller kun for enkelte deler overføre eierskapet til underliggende IP rettigheter /programvare og utstyr omfattet av denne avtalen med tilhørende rettigheter og plikter under Avtalen til en tredjepart uten Kundens samtykke.
2.1.5. Duell kan til enhver tid endre Avtalen i henhold til punkt 2.4.1 og 2.4.2 jf punkt 2.5.6 – 2.5.8. Slike endringer vil tre i kraft på tidspunktet fastsatt i det relevante varslet om endringer. Kundens fortsatte bruk av Programvaren, Utstyret og Tjenestene etter at endringene har trådt i kraft representerer Kundens samtykke til endringene. Hvis Kunden ikke aksepterer endringene av Avtalen, kan Kunden si opp Avtalen i henhold til punkt 6.5.1. Den siste til enhver tid gjeldende versjonen av Avtalevilkårene er tilgjengelig på Duell sin hjemmeside www.duell.no.
2.2 Avgifter
2.2.1. Kunder skal rettidig betale alle Avgifter i henhold til Avtalen og de til enhver tid gjeldende prisene gjort tilgjengelig for Kunden på nett. Avgifter skal forskuddsbetales, med mindre det gjelder Avgifter som avregnes etter forbruk. Duell forbeholder seg retten til å justere forskuddsbetalingsperioden med rimelig varsel til Kunden som minst skal være på 1 måned før neste forfall. Duell fakturerer kun hele måneder fra måned til måned uavhengig av Oppstartdato eller avtaledato.
2.2.2. Med mindre annet er avtalt skriftlig, forfaller alle Avgifter på datoen angitt i fakturaen til Kunden og kan ikke refunderes. Det er ingen refusjon for ubrukte transaksjoner, Kassepunkter, Brukere, Programvare eller gjenværende dager i Avtaleperioden
2.2.2. Med mindre annet er avtalt skriftlig, forfaller alle Avgifter på datoen angitt i fakturaen til Kunden og kan ikke refunderes. Det er ingen refusjon for ubrukte transaksjoner, Kassepunkter, Brukere, Programvare eller gjenværende dager i Avtaleperioden
2.2.3. Avgiftene er eksklusive alle skatter og avgifter. Med mindre annet er avtalt, vil Duell legge til gjeldende merverdiavgift (MVA) på fakturaen.
2.2.4. Duell forbeholder seg retten til å endre Avgiftene og/eller avgifts-modellen med 2 måneders varsel som meddeles i tråd med punkt 2.4.2 opptil fire ganger i året for hver enkelt Programvare, og med én måneds varsel dersom en underleverandør øker sine priser overfor Duell. Videre forbeholder Duell seg retten til å foreta en årlig generell pris- og indeksregulering uten varsel med virkning fra 1. januar. Ved de årlige pris- og indeksreguleringer skal første faktura etter prisendringen være påført informasjon om prisendringen som har skjedd.
2.2.5. Duell forbeholder seg retten til å etterfakturere Avgifter som er uteglemt for tidligere fakturaperioder for en 18 måneders periode tilbake i tid. Innenfor disse rammer kan ikke en faktura fra Duell ansees som et avkall på å tilleggsfakturere for avtalte tjenester i henhold til avtalte priser, inklusive prisendringer som Duell er berettiget til etter Avtalen.
2.2.6. Ved Kundens manglende eller sene betaling, forbeholder Duell seg retten til å stanse Kundens tilgang til Programvaren eller begrense tilgangen til lesetilgang, kreve lovbestemt forsinkelsesrente, og sende ubetalte fakturaer til inkasso. Hvis dette ikke løses innen rimelig tid, forbeholder Duell seg retten til å si opp Kundens bruksrett til Programvaren, Utstyret og Tjenestene jf. punkt 6.5.
2.3 Reklamasjon - Levering og risikoens overgang
2.3.1. Etter mottakelse av utstyret skal Kunden straks undersøke utstyret, og umiddelbart foreta skriftlig reklamasjon dersom feil eller mangler oppdages
2.3.2. Leverandøren har risikoen og ansvaret for utstyret frem til det er levert fra Leverandøren og overgitt til transportør. Deretter har Kunden ansvar for utstyret. Det er opp til kunden å eventuelt tegne transportforsikring på utstyret.
2.4 Varsler
2.4.1. Informasjon om nye funksjoner eller planlagt vedlikehold på Programvarens nettsider legges ut på Duell sine nettsider, eller sendes Kundene pr e-post dersom slik informasjon finnes hensiktsmessig av Duell.
2.4.2. Varsler om Tilbud, prisendringer utover de årlige prisjusteringene, vilkårsendringer (ut over endringene som nevnt i punkt 2.4.1), informasjon av særlig betydning, sikkerhet eller personvern sendes til Kundens e-postadresse. Kundens e-postadresse er de(e) e-postadresser som enten er oppgitt i Avtalen og/eller som Kunden benytter i det daglige i kommunikasjon med Duell.
2.4.3. Partene er ansvarlig for og har risikoen å holde kontaktinformasjonen oppdatert til enhver tid, herunder sin primære e-postadresse. Dette skjer for Kunden ved å straks informere skriftlig relevant kontaktperson for kontrakten i Duell om endringer i hvem som er rett mottaker av informasjon hos Kunden pr e-post. Duells kontaktpersoner holdes oppdatert på Duell.no.
2.4.4. Alle varsler anses som mottatt og gjeldende umiddelbart etter at Duell har sendt eller publisert dem.
2.5 Programvaren, Utstyret og Tjenestene
2.5.1. Kunden kjøper en bruksrett og gis tilgang til Programvaren, Utstyret og Tjenestene som angitt i Avtalevilkårene, slik den gjøres tilgjengelig på nett av Duell eller installeres på Kundens maskiner og Utstyr. Programvare som installeres på Kundens maskiner og Utstyr kan inneholde innebygde nettbaserte komponenter og Programvare.
2.5.2. Duell har salgspant i alt Utstyr som ikke er betalt fullt ut ved levering frem til dette er gjort opp i sin helhet. Utstyr som leies av Duell er Duells eiendom med mindre annen avtale inngås. Kunden plikter å kaskoforsikre alt Utstyr som eies av Duell også ved kjøp inntil det er gjort opp i sin helhet. Duell kan til enhver tid kreve at Kunden dokumenterer at Utstyret er forsikret.
2.5.3. Duell tilbyr gratis 2 timers opplæring i installasjon og support/bruk av Programvaren, Utstyret og Tjenestene i forbindelse med etablering og konfigurasjon. Supporten i den forbindelse omfatter påloggings- eller konto-problemer eller funksjonsproblemer i Programvaren innenfor det som må anses som rimelig. Support utover ovennevnte 2 timer ytes ved at Kunden tar kontakt med Duell via e-post. Duell velger selv deretter videre kommunikasjonsmetode (e-post, telefon eller chat) jf. Pkt. 2.5.4. Vederlagsfri support forutsetter at det ikke foreligger brukerfeil, eller bruk i strid med denne avtalen og dekker ikke
Bistand ved tekniske feil som ligger utenfor Duell sin kontroll.
Bistand eller opplæring til Kunden og hans ansatte/brukerne som allerede er tilgjengelig i tjenestens dokumentasjon, hjelpetekster, på internett eller i andre tilgjengelige medier.
Bistand med feil forårsaket av feilaktig bruk herunder arbeid / inngrep utført av andre enn Duells personale eller representanter på direkte oppdrag fra Duell på Utstyret eller Programvaren.
Bistand med feil som skyldes produkter koblet til tjenesten, herunder tilkoblede tjenester via API eller utstyr som er fysisk koblet sammen.
Bistand med problemer som oppstår på grunn av svak eller fraværende internettilgang.
Bistand med import av Kundens data.
Bistand med backup av Kundens data.
Bistand med å tilbakestille Kundens data.
2.5.4. Ytterligere support, herunder ytterligere brukeropplæring, rådgivning eller implementering, kan kjøpes separat fra Duell. Ved kjøp av ytterligere Support plikter Duell kun å levere denne via e-post, men kan også levere support via telefon, fjernstyring eller på annen måte etter Duells egen beslutning. Duell har ikke ansvar for, eller plikt til, å yte support knyttet til feil eller funksjonssvikt som er relatert til tredjeparters produkter, software eller hardware koblet til Programvaren eller Utstyret, herunder via API.
2.5.5. Partene er forpliktet til å utpeke en kontaktperson som skal ha tilstrekkelig kunnskaper om Programvaren, Tjenestene og Utstyret, herunder bruken av dette. Kontaktpersonen hos Kunden skal være godt kjent med bruk av datamaskiner og digitale verktøy, og er ansvarlig for at Brukere benytter Programvaren, Tjenestene og Utstyret i henhold til de instrukser, rutiner og metoder som er presentert av Duell. Herunder er Kunden forpliktet til
å følge de instruksjoner som gis om/i tjenesten for riktig bruk.
å være den juridisk ansvarlige for det som registreres på tjenesten og bestilles i tjenesten med Kundens unike- og til en hver tid gjeldende innlogging.
å følge de systemkrav tjenesten krever.
å gi melding til Leverandøren uten ugrunnet opphold om feil, mangler eller annet ved tjenesten.
å holde Leverandøren løpende orientert om endringer i selskapsinformasjon, eierforhold og økonomiske utsikter som kan være av betydning for oppfyllelse av denne avtalen.
2.5.6. Programvaren, Moduler og Tjenestene leveres som standard programvare uten noen uttrykte eller underforståtte garantier av noe slag. Som en del av tilgangen til Programvaren leveres 100 000 salgstransaksjoner pr kalenderår og 5 GB lagringskapasitet. Kapasitet utover dette leveres mot et pristillegg. Kunden gis tilgang til og kan i den enkelte tilfelle, avhengig av valgte Moduler, bruke nettbasert Programvare slik den tilbys til enhver tid; slik Programvare er ikke betinget av en bestemt versjon eller publikasjoner eller materialer. Når Programvare installeres på Kundens datamaskiner, er Kunden ansvarlig for å bruke en versjon som støttes. Duell tar forbehold om å blokkere tjenester fra tilgang utenfor Norge permanent eller midlertidig eller deaktivere integrasjoner i Programvaren midlertidig som følge av dataangrep eller sikkerhetsmessige tiltak og behov uten at Kunden kan fremme noen form for mangelskrav mot Duell.
2.5.7. Duell forbeholder seg retten til etter eget skjønn å foreta forbedringer, legge til, endre eller fjerne funksjonalitet som er i lite bruk av kunden og ikke ansees regningssvarende å opprettholde, eller utbedre feil eller utelatelser i Programvaren uten at det medfører forpliktelser eller ansvar. Fjerning av funksjonaliteter varsles Kunden med 3 måneders frist.
2.5.8. Duell har rett til å avvikle Programvaren eller dennes tilgjengelighet i et bestemt marked med seks måneders varsel, med mindre årsaken til avviklingen er force majeure-hendelser som angitt i punkt 6.4.4, der en kortere frist kan gjelde. Kunden må slutte å bruke Programvaren etter datoen for den varslede avviklingen, og har ikke rett til å fremme ytterligere krav mot Duell.
3. Bruksrett
3.1 Kunde
3.1.1. Forutsatt at Kunden til enhver tid overholder forpliktelsene i Avtalen, gir Duell Kunden, og Kundens Tilknyttede Selskaper (hvis dette følger av Avtalen), en Begrenset Lisens til å Bruke Programvaren, Tjenestene og Utstyret utelukkende til intern forretningsdrift.
3.1.2. Kunden er ansvarlig for lovligheten av Brukernes handlinger og administrasjon, tredjepartsintegrasjoner og Kundeopplysninger. Kunden må ikke, og påtar seg å forsikre om at Brukere og andre tredjeparter Kunden er ansvarlig for heller ikke, overføre(r) skadelig kode, ulovlige data eller virus til eller med Programvaren, eller bruke(r) Programvaren på en ulovlig måte eller til et ulovlig formål eller i strid med Avtalen.
3.1.3. Brukerkontoer er kun for navngitte enkeltpersoner, og kan bare tildeles tredjeparter som benytter Programvaren til normal bruk på vegne av Kunden, for eksempel regnskapsførere, revisorer og konsulenter.
3.1.4. Kunden skal ikke dele brukernavn og passord til brukerkontoer med tredjeparter uten Duells skriftlige samtykke.
3.1.5. For å unngå enhver tvil: Kunden, Kundens Tilknyttede Selskaper eller andre tredjeparter Kunden er ansvarlig for, kan ikke på noen måte, helt eller delvis, overføre en Begrenset Lisens til Programvaren til noen andre, herunder i forbindelse med fusjoner, fisjoner, konkurs eller til Kundens interessenter, uten Duells skriftlige samtykke.
3.1.6. Brukeradministrasjon, og å gi Brukere nødvendige rettigheter, er Kundens fulle ansvar. Brukerkontoer kan kun tildeles navngitte enkeltpersoner.
3.1.7. Antall Kassepunkter som Programvaren er knyttet til fremgår av Tilbudet.
3.2 API
3.2.1. Forutsatt at Kunden overholder forpliktelsene i Avtalen, gir Duell Kunden en Begrenset Lisens til Duell-API-et for å integrere programvare som ikke leveres av Duell med Programvaren. Integrasjoner med tredjeparts programvare er Kundens risiko som tilbys «som de er» uten garantier med hensyn til tilgjengelighet, oppetid, kvalitet eller om de er egnet til å dekke Kundens eller utviklernes behov eller krav, og Kunden er ansvarlig for enhver skade forårsaket av deres bruk av dem.
Duell står fritt til å sette begrensninger i bruken, herunder, men ikke begrenset til, antall forespørsler, registreringer eller andre oppslag i endepunktene.
Support knyttet til bruk av Duell-API inngår ikke i Avtalen med mindre dette er uttrykkelig beskrevet.
3.2.1. Forutsatt at Kunden overholder forpliktelsene i Avtalen, gir Duell Kunden en Begrenset Lisens til Duell-API-et for å integrere programvare som ikke leveres av Duell med Programvaren. Integrasjoner med tredjeparts programvare er Kundens risiko som tilbys «som de er» uten garantier med hensyn til tilgjengelighet, oppetid, kvalitet eller om de er egnet til å dekke Kundens eller utviklernes behov eller krav, og Kunden er ansvarlig for enhver skade forårsaket av deres bruk av dem.
Duell står fritt til å sette begrensninger i bruken, herunder, men ikke begrenset til, antall forespørsler, registreringer eller andre oppslag i endepunktene.
Support knyttet til bruk av Duell-API inngår ikke i Avtalen med mindre dette er uttrykkelig beskrevet.
4. Bruk av Opplysninger
4.1. Ved bruk av Programvaren vil Kunden, Brukere, Klienter og andre tredjeparter som bruker Programvaren på vegne av Kunden, herunder Tilknyttede Selskaper, laste opp og legge til Kundeopplysninger og generere Bruksdata, samlet betegnet som Opplysninger. Opplysninger kan inneholde både Personopplysninger og andre opplysninger. For ytterligere informasjon om hvordan Duell Behandler Personopplysninger, se punkt 5.
4.2. Opplysningene består av:
Teknisk informasjon og trafikkdata (Bruksdata). For eksempel type operativsystem, nettlesertype, enhet, nettleserspråk og IP-adresse;
Kunde- eller brukergenererte opplysninger (Bruksdata). For eksempel sidevisninger, klikk, inaktivitet, varighet på økter, brukermønstre for betaling, Klientinformasjon, leverandørinformasjon, tilbakestilling av passord, kontekst og innhold i supportforespørsler, sikkerhetslogger og lignende; og
Produksjonsdata (Kundeopplysninger). For eksempel bilder, filer, fakturaer eller opplysninger Kunden har lagt til i Programvaren som en del av bruken av Programvaren.
4.3. Kunden gir Duell og Duells Tilknyttede Selskaper en ikke-eksklusiv og overførbar rett til å få tilgang til og bruke de anonymiserte Opplysningene kun til følgende formål og med de begrensninger som følger av pkt. 5.5 jf. pkt. 5:
Forbedring av programvare og brukeropplevelse. Typisk ved å samle inn og analysere bruksmønstre og indikerte behov fra Brukere, Kunden og Klienten for å muliggjøre individuelle eller tilpassede brukeropplevelser ved for eksempel å tilby aktivering av relevante tilleggsmoduler eller tjenester knyttet til Programvaren basert på bruksmønstre, foreslå mer effektive måter å utnytte Programvaren på ved å analysere brukeraktivitet, eller på annen måte forbedre Programvaren og tilhørende egenskaper og tjenester.
Markedsføring (herunder omtale Kunden i generell markedsføring) og visning av relevant informasjon. For eksempel komplementerende eller verdiøkende Programvare eller nye funksjoner, for å unngå å markedsføre Programvare Kunden allerede abonnerer på og for å gi relevante markedsoppdateringer eller informasjon i Programvaren for å utdanne Kunder og Brukere.
Sikkerhet og tilknyttede formål. For eksempel ved å analysere økt- og påloggingsdata, hendelseslogger og lignende for å forhindre, undersøke og dokumentere sikkerhetsproblemer og –hendelser og forbedre Programvarens sikkerhet.
Statistikk. Typisk ved å analysere mengden av og trenden til betalinger, bruk av varer fra varelager, salg fra nettbutikk osv. som går gjennom Tjenesten, herunder Programvaren, benytte slik aggregert og anonym statistikk i generell markedsføring og rapportering, og som del av å utviklingen av verdiøkende Programvare, for eksempel tilleggsmoduler, funksjoner eller tjenester knyttet til Programvaren.
Compliance. Duell kan benytte Opplysninger til compliance-formål, for eksempel ved å logge når en Kunde aksepterer Avtalevilkårene, oppfyller KYC eller kredittsjekkformål i henhold til lovgivningen eller som del av driften av Duells sikkerhetsprogram.
Kontraktsforpliktelser. Duell kan bruke Opplysningene for å oppfylle Duells kontraktsforpliktelser overfor Kunden.
4.4. Duell kan også benytte relevante opplysninger fra offentlig eller kommersielt tilgjengelige kilder og registre, og kombinere slike opplysninger med Opplysningene.
4.5. I den utstrekning Opplysningene inneholder Personopplysninger som Duell Behandler på vegne av Kunden vil Duell Behandle Personopplysningene i henhold til databehandlingsvilkårene i punkt 5. Personopplysningene skal primært anonymiseres, fordi identifisering av navngitte enkeltbrukere sjelden er relevant for disse formålene. Dersom anonymisering ikke er mulig av tekniske eller praktiske årsaker, skal Duell treffe alternative kompenserende tiltak for å styrke beskyttelsen, tatt i betraktning kravene som stilles i databehandlingsvilkårene inkludert i punkt 5.
4.6. Duell kan dele Opplysninger med Tilknyttede Selskaper, leverandører og Tredjeparter for å levere Programvaren og oppfylle formålene beskrevet i punkt 3.3, herunder å tilby tilleggsmoduler, tjenester og programtillegg, tjenesteforbedringer og å overholde rettighetene og forpliktelsene i henhold til Avtalen. Opplysningene kan deles med tredjeparter som en del av et kommersielt samarbeid knyttet til Programvaren, typisk for å utvikle og tilby tilleggsmoduler eller programtillegg til Programvaren.
4.7. Duell vil kun dele Opplysninger med myndighetene eller andre tredjeparter i følgende tilfeller:
for å overholde lover eller forskrifter, eller for å svare på en rettslig bindende forespørsel slik som et rettslig pålegg eller en rettslig kjennelse;
for å levere Programvaren i henhold til Avtalen;
for å undersøke eller forhindre sikkerhetstrusler eller svindel; eller
en helt eller delvis omorganisering, fusjon, salg eller kjøp av Duell, der Konfidensiell Informasjon kan bli utlevert til andre selskap i Duell-gruppen, eller til potensielle kjøpere og betrodde rådgivere, som overholder forpliktelsene angitt heri ved å inngå en konfidensialitetsavtale.
4.8. Duell skal varsle Kunden om forespørsel fra myndighetene angående utlevering av Data, med mindre slik varsling er forbudt eller tatt hånd om av den respektive myndigheten.
4.9. Duell har rett til å samle inn, kopiere, modifisere, publisere, overføre, kombinere med annen data og på annen måte bruke anonymisert og aggregert data generert fra eller basert på Opplysninger, både under avtaleforholdet og etter at Avtalen har opphørt.
5. Databehandleravtale
5.1 Behandling av Personopplysninger
5.1.1. Dette punkt 5 gjelder utelukkende for Duells Behandling av Personopplysninger som Databehandler på vegne av Kunden.
5.1.2. Duell er forpliktet til å sikre at Programvaren er i samsvar med gjeldende personvern-lover og –forskrifter.
5.1.3. Åpenhet og ansvarlighet er viktig for Duell. Duells egenerklæring på hjemmesiden www.duell.no gir informasjon om hvordan Duell Behandler Personopplysninger i Programvaren.
5.1.4. Kategoriene av Registrerte og Personopplysninger, Behandlingens art og Behandlingens varighet fremgår i disse Avtalevilkårene og Avtalen, Kundenes bruk av Programvaren og dokumentet nevnt i punkt 5.1.7 nedenfor eller eventuelle skriftlige tillegg til Avtalen.
5.1.5. Det er Kunden som legger Personopplysninger inn i Programvaren, og som dermed bestemmer hva slags Personopplysninger Duell Behandler og hvem de Registrerte er. Dette kan omfatte, men er ikke begrenset til, Personopplysninger knyttet til følgende kategorier av Registrerte:
Kunders ansatte
Kunders egne kunder, herunder Klienter med opplysninger som nevnt under
5.1.6 Kunden kan legge Personopplysninger inn i Programvaren og Behandlingen kan omfatte, men er ikke begrenset til, følgende kategorier av Personopplysninger:
For- og etternavn
Kontaktinformasjon (selskapsnavn, e-post, telefon og besøksadresse)
IP adresse
Opplysninger om yrkesliv
Opplysninger om privatliv
Fakturerings- eller lønnsopplysninger
5.1.7. Kunden forplikter seg til å utarbeide og holde oppdatert et dokument som kun skal inneholde kategoriene av Personopplysningene og Registrerte som Behandles i henhold til dette punkt 5. Dokumentet skal anses som en del av avtalen mellom Partene og komplementerer opplistingen av kategoriene av Personopplysninger og Registrerte inntatt ovenfor. Kunden skal ikke inkludere kategorier som det er unaturlig at Programvaren behandler tatt formålet med Programvaren i betraktning, med mindre annet er avtalt skriftlig mellom Partene. Eventuell annen informasjon eller vilkår i dokumentet skal ikke anses som en del av Avtalen mellom Partene.
5.1.8. Behandlingens art inkluderer innsamling, strukturering, lagring, tilpasning, endring, gjenfinning, bruk, analyse, utlevering ved overføring, anonymisering, sletting og tilintetgjøring.
5.1.9. Formålet med Behandlingen er levering av Programvaren og tilknyttede tjenester i henhold til Avtalen.
5.1.10. Personopplysningene Behandles helt til Avtalen opphører, med mindre Kunden skriftlig instruerer Duell om å avslutte Behandlingen. I så fall tar Duell forbehold om at tjenesten under bruken av Programvaren, Tjenestene eller Utstyret ikke lenger kan leveres som forutsatt.
5.2. Duell vil kun Behandle Personopplysninger i henhold til Kundens instrukser. Kunden instruerer Duell om å:
Behandle Personopplysningene på vegne av Kunden, og til formålet med og i den grad det er nødvendig for å levere Programvaren, herunder tilleggsmoduler og tillegg, på en sikker og profesjonell måte, i samsvar med og for å oppfylle Avtalevilkårene, Tilbudet og gjeldende personvernlovgivning;
Behandle Personopplysninger som initiert av brukerne gjennom deres bruk av Programvaren;
Bruke Personopplysningene som en del av den videre utviklingen av Programvaren for å gi Kunden merverdi, med de sikkerhetstiltakene og formålsbegrensningene som angitt i punkt 3;
Bestrebe seg på å anonymisere Personopplysningene hvis de benyttes til formålene nevnt i punkt 3.3, slik at opplysningene ikke lenger er Personopplysninger og de Registrerte ikke lenger kan identifiseres; og
Behandle Personopplysningene slik som beskrevet i dette punkt 5, som i sin helhet representerer Kundens instruksjoner for Duells Behandling av Personopplysninger på vegne av Kunden.
5.3. Kunden har rett til å gi ytterligere skriftlige instruksjoner angående Duells Behandling av Personopplysninger etter at Avtalen har trådt i kraft, forutsatt at instruksjonene er rimelige og nødvendige for å overholde relevant personvernlovgivning og at Kunden gir Duell rimelig tid til å implementere instruksjonene. Forutsatt at Duell varsler Kunden om dette har Duell i stedet for å følge slike etterfølgende instruksjoner rett til å avslutte Behandlingen instruksjonene relaterer seg til, selv om dette kan påvirke Programvaren eller Duells oppfyllelse av øvrige tjenester eller forpliktelser i henhold til Avtalen, eller si opp Avtalen, uten at Duell pådrar seg erstatningsansvar eller andre misligholdsbeføyelser. Duell forbeholder seg retten til å ta betalt for overholdelse av etterfølgende instruksjoner innenfor det som er rimelig og proporsjonalt i forhold til Duells egne kostnader knyttet til overholdelse av etterfølgende instruksjoner. Kunden forplikter seg til å dokumentere alle etterfølgende instruksjoner.
5.4. Kunden bekrefter at: (i) Kunden overholder alle relevante forpliktelser etter den til enhver tid gjeldende personopplysningslovgivningen; (ii) har rett til å overføre Personopplysningene til Programvaren og Duell for Behandling i henhold til Avtalen; og (iii) instruksjonene Kunden gir til Duell er lovlige og i henhold til relevant lovgivning, herunder personopplysningsloven.
5.5. Duell påtar seg å:
behandle Personopplysningene utelukkende i samsvar med Kundens instrukser som angitt i punkt 4.2, og, når Duell blir oppmerksom på det, varsle Kunden om instrukser som etter Duells oppfatning bryter gjeldende personvernlovgivning;
implementere tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte Personopplysningene mot tap og uautorisert Behandling, for å sikre Personopplysningenes konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet i henhold til GDPR artikkel 32, og, sammen med Kunden, sikre at disse tiltakene utgjør et nivå av sikkerhet som er hensiktsmessig i forhold til risikoen forbundet med Behandlingen, tatt i betraktning dagens løsninger og kostnadene ved gjennomføring;
varsle Kunden uten unødig opphold etter å ha, med en rimelig grad av sikkerhet, blitt kjent med et Brudd på personvernsikkerheten;
i henhold til sine forpliktelser som Databehandler etter gjeldende personvernlovgivning, bistå Kunden i sin rolle som Behandlingsansvarlig ved hensiktsmessige tekniske og organisatoriske tiltak, så langt det med rimelighet er mulig og tatt i betraktning Behandlingens art og informasjonen tilgjengelig for Duell, herunder bistå Kunden med å svare på forespørsler om utøvelse av de Registrertes rettigheter, sikre overholdelse av forpliktelsene i henhold til GDPR artikkel 32 til 36 og ved å gi den informasjon som er nødvendig for å vise overholdelse av gjeldende personvernlovgivning;
når Kundens instruks om å Behandle Personopplysningene utløper, uansett årsak, for eksempel oppsigelse av Avtalen, skal Duell returnere Personopplysningene til Kunden og/eller slette dem fra Programvaren i henhold til definerte sletterutiner, med mindre ufravikelige lovbestemmelser krever at Duell fortsatt skal lagre opplysningene eller Personopplysningene har ugjenkallelig blitt anonymisert;
varsle Kunden om alle forespørsler om utlevering av Personopplysninger mottatt direkte fra en Registrert og fra myndighetene, med mindre slik varsling er forbudt ved lov. Med forbehold om rettslige forpliktelser vil Duell ikke besvare slike henvendelser med mindre Kunden har gitt fullmakt til det. Duell vil kun utlevere Personopplysninger til myndighetene for å etterkomme rettslig bindende forespørsler, for eksempel et rettslig pålegg eller en rettslig kjennelse; og
forsikre at personene som har fullmakt til å Behandle Personopplysninger er underlagt taushetsplikt eller er underlagt en egnet lovfestet taushetsplikt.
5.6. Duell skal på en enkel og effektiv måte gjøre all nødvendig informasjon som viser overholdelse av gjeldende personvernlovgivning tilgjengelig for Kunden.
5.7 Underdatabehandlere
5.7.1. Kunden samtykker til at Duell kan benytte andre Duell-selskap og tredjepartsleverandører for levering og utvikling av Programvaren, herunder Behandling av Personopplysninger. Duell vil alltid inngå en databehandleravtale med slike underleverandører hvis underleverandøren Behandler Personopplysninger, for å oppfylle Duells forpliktelser etter Avtalen og GDPR.
5.7.2. Kunden tillater herved at Duell engasjerer andre selskap i Duell-gruppen som befinner seg innenfor EU/EØS som underdatabehandlere uten at Duell-selskapet er oppført på Trust Centre og uten ytterligere spesifikt varsel til Kunden utover dette punktet.
5.7.3. I Behandling av Personopplysninger utenfor EU/EØS er nødvendig, i forbindelse med bruken av enkelte underdatabehandlere. Kunden samtykker med denne avtalen og tillater og instruerer herved Duell til å Behandle Personopplysningene utenfor EU/EØS, forutsatt at slik Behandling er beskyttet av ett av overføringsgrunnlagene nevnt i artikkel 45 og 46 GDPR (for eksempel, EU-kommisjonens standard kontrakts klausuler) og ytterligere beskyttelsestiltak, dersom dette er nødvendig.
5.7.4. En til enhver tid oppdatert liste over underdatabehandlere er tilgjengelig på www.duell.no.
5.8 Sikkerhet
5.8.1. Duell forplikter seg til å opprettholde et høyt nivå av sikkerhet i vår Programvare, herunder med hensyn til Personopplysninger og personvernbeskyttelse, for eksempel kravene angitt i GDPR artikkel 32. Duell opprettholder hensiktsmessig sikkerhet gjennom organisatoriske, tekniske og fysiske sikkerhetstiltak, designet for å sikre Programvarens konfidensialitet, integritet, tilgjengelighet og robusthet, og det samme gjelder for Personopplysningene som behandles ved hjelp av Programvaren.
5.8.2. Duells sikkerhetstiltak beskrives i detalj på www.duell.no med kontaktinformasjon.
5.8.3. Kunder forstår og samtykker til at Kunden på selvstendig grunnlag er ansvarlig for å avgjøre om sikkerheten gitt for Personopplysningene oppfyller Kundens forpliktelser under gjeldende personopplysningslovgivning. Kunden er videre ansvarlig for Kundens egne sikre bruk av Programvaren, herunder beskyttelse av Personopplysningene ved overføring til og fra Programvaren og sikker sikkerhetskopiering og kryptering av Personopplysningene i den grad Kunden anser dette som nødvendig.
6. Avtalens varighet, ansvar og garanti m.m
6.1 Konfidensialitet
6.1.1. Partene kan utveksle informasjon med, eller innhente informasjon fra, hverandre som man med rimelighet burde forstå er proprietær, konfidensiell eller konkurransesensitiv («Konfidensiell Informasjon»). Partene skal holde Konfidensiell Informasjon konfidensiell og treffe rimelige tiltak for å beskytte den andre Partens Konfidensielle Informasjon, og ikke utlevere den til tredjeparter med mindre man har den andre Partens fullmakt til å gjøre det, eller hvis det kreves i henhold til ufravikelige lovbestemmelser, forskrifter eller rettsavgjørelser.
6.1.2. Konfidensiell Informasjon omfatter ikke: a) informasjon mottakeren kan bevise var i mottakerens besittelse eller at mottakeren hadde kunnskap om før Avtalevilkårene ble inngått; b) er eller blir offentlig tilgjengelig uten at det er mottakerens skyld; c) mottas av mottakeren fra en tredjepart uten taushetsplikt; eller d) er uavhengig utviklet av mottakeren.
6.1.3. Duell kan utlevere Konfidensiell Informasjon til andre selskap i Duell-gruppen, Tredjeparter, underdatabehandlere eller underleverandører i den grad det er nødvendig for å levere Programvaren i henhold til Avtalevilkårene. Konfidensiell Informasjon kan også deles for formålene nevnt i 3.6.
6.1.4. Konfidensialitetsforpliktelsene i dette punkt 5.1 opphører tre år etter Avtalens opphør, med mindre annet følger av lov eller forskrift.
6.2 Immaterielle rettigheter
6.2.1. Duell bevarer eierskapet til Programvaren og alle tilknyttede Immaterielle Rettigheter i og til Programvaren og alle andre tjenester og produkter levert under Avtalen, inkludert all IPR som oppstår som følge av Duells behandling av Opplysninger. Denne Avtalen skal ikke på noen måte forstås som en overføring av, eller lisens til, IPR fra Duell til Kunden.
6.2.2. I den utstrekning Duell ikke allerede eier dette, mottar Duell fra Kunden en evigvarende, verdensomspennende, ugjenkallelig og vederlagsfri rett til: (i) anonymiserte og aggregerte Opplysninger; (ii) alle rettigheter, titler og interesser, inkludert IPR, i og til alle API som integrerer Programvaren med andre plattformer og programvarer, og annen teknologi utviklet eller designet for å muliggjøre eller forbedre samspillet mellom Programvaren og andre plattformer og programvarer, med mindre dette utelukkende er utviklet av Kunden. Det foregående inkluderer rett til endring og videreoverdragelse, jf. Lov av 15. juni 2018 nr. 40 om opphavsrett til åndsverk mv. (åndsverkloven) § 68 (eller tilsvarende bestemmelse ved lovendring).
6.2.3. Ved krenkelse av IPR, kan Duell og dets lisensgivere ta alle rimelige skritt for å beskytte sine interesser som tillatt ved lov.
6.2.4. Kunden, eller dens Klienter, hvis aktuelt, er eieren av Kundeopplysningene og IPR-en i og til Kundeopplysningene.
6.3 Krav til funksjonalitet – garanti og feil
6.3.1. Duell vil benytte kommersielt rimelige tiltak for å sikre at Programvaren, Utstyret og Tjenestene i det vesentligste fungerer som beskrevet i Avtalen forutsatt at den er riktig konfigurert (herunder Kundens valg av nettleser) og oppdatert til en støttet versjon. Støttede versjoner kan variere og er tilgjengelige i Programvaredokumentasjonen. Kunden godtar at Programvaren, Utstyret og Tjenestene ikke vil være helt feilfrie og at programvareforbedring er en kontinuerlig prosess.
6.3.2. Duell garanterer ikke at Programvaren /Tjenestene vil oppfylle Kundens krav, fungere riktig med Kundens valg av utstyr, systemer og innstillinger, oppsett, konfigurasjon, modifikasjoner, tillegg eller integrasjoner som ikke utføres eller kontrolleres av Duell, eller, hvis den leveres over internett, at den vil være uten avbrudd. Duell er ikke ansvarlig for internett, internettleverandører eller Kundens internettforbindelse.
6.3.3. Hvis Programvaren, Utstyret eller Tjenestene ikke fungerer i samsvar med den begrensede garantien spesifisert i dette punkt 6.3, skal Duell utbedre bekreftede feil eller mangler i Programvaren /Tjenestene for egen regning. «Bekreftede feil eller mangler» betyr feil eller mangler som Duell kan reprodusere og/eller som bekreftes gjennom Duells support-kanaler, og som oppstår i løpet av Avtaleperioden. Duell kan velge å erstatte Programvaren eller Utstyret eller funksjonalitet i stedet for å utbedre feilen.
6.3.4. Dersom den bekreftede feilen eller mangelen er av vesentlig art, noe som betyr at Kundens mulighet til å bruke Programvaren eller Utstyret er betydelig redusert, og Duell ikke utbedrer bekreftede feil eller mangler eller erstatter Programvaren / Utstyret innen rimelig tid, jf. punkt 6.3.3, kan Kunden si opp den Begrensede Lisensen til den berørte Programvaren og/eller bruksretten til Utstyret.
6.3.5. Med unntak av det som er uttrykkelig angitt i denne Avtalen, har ikke Kunden rett til å fremme økonomiske erstatningskrav mot Duell som følge av anførte brudd på denne avtalen.
6.3.6. Lenker til nettsider som ikke kontrolleres av Duell og som vises i Programvaren, tilknyttede nettsteder eller dokumentasjon er kun oppgitt av praktiske årsaker. Duell er ikke ansvarlig for slike nettsider.
6.4 Ansvar
6.4.1. Duell er ikke ansvarlig for Kundeopplysningene, herunder innhold, eierskap og berettigelse, ei heller for bruken av eller andre aktiviteter utført på Kundeopplysningene av Kunden.
6.4.3. Totalt akkumulert ansvar for Duell i løpet av Abonnementsperioden skal ikke overstige et beløp tilsvarende 12 måneders Avgifter for den berørte Programvaren umiddelbart før hendelsen som ga opphav til ansvaret.
6.4.4. Ingen av Partene skal være ansvarlige for forsinkelser eller manglende utførelse som oppstår på grunn av force majeure, herunder jordskjelv, opprør, arbeidskonflikter, pandemier, hurtigbehandlet eller ny midlertidig lovgivning knyttet til internett, myndighets- eller EU-sanksjoner og andre hendelser tilsvarende utenfor Partenes kontroll. Cyberangrep som Duell ikke har vært i stand til å forhindre med rimelige tiltak, anses som en force majeure-hendelse. Dersom lovgivning, EU-direktiver eller forskrifter hurtig behandles eller vedtas etter at Programvaren er gjort tilgjengelig og hindrer Duell i å helt eller delvis oppfylle forpliktelser i henhold til Avtalevilkårene midlertidig eller på ubestemt tid, skal dette anses som en force majeure-hendelse. Hvis en underleverandør ekstraordinært øker sine priser til Duell helt eller delvis på grunn av en force majeure-hendelse, eller hvis Duell på grunn av en force majeure-hendelse må bytte til en underleverandør med høyere priser for å opprettholde leveransen av Programvaren, forbeholder Duell seg retten til å justere sine Avgifter til Kunden tilsvarende og med varsel som spesifisert i punkt 2.2.4.
6.4.5. Kunden erkjenner at Duell ikke kan garantere at tredjeparter ikke kan avskjære eller endre Opplysningene. Duell er ikke ansvarlig for slikt misbruk, tilgjengeliggjøring, utlevering eller tap.
6.5 Varighet og opphør av Avtalen - oppsigelse
6.5.1. Kunden og Duell kan skriftlig si opp Avtalen eller enkelt-Programvare i henhold til vilkårene angitt i Avtalen. Vilkårene kan variere i forhold til avtaletype. Med mindre noe annet fremgår av Tilbudet/Avtalen mellom Partene, kan Partene gjensidig si opp Avtalen med 3 måneders skriftlig varsel.
6.5.2. Dersom Kunden etter eller i forbindelse med inngåelse av hovedavtalen inngår avtale om leie av Utstyr, herunder bankterminal som leveres av Duell, gjelder det 60 måneders oppsigelsestid uavhengig av om det i utgangspunktet gjaldt en annen oppsigelsestid i Avtalen. Alle elementer i Avtalen, herunder leie av utstyr og lisensavtalen på Programvaren med alle Avgifter får en ny 60 måneders oppsigelsestid.
Oppsigelsesfristen regnes fra Oppstartdato. Ved utløp av oppsigelsestiden på 60 måneder forlenges avtalen automatisk med en gjensidig 12 måneders løpende oppsigelsesfrist, dersom Avtalen ikke er sagt opp tidligst 12 måneder før utløpet av 60 måneders fristen.
6.5.3. Duell har rett til å si opp Avtalen med umiddelbar virkning dersom: (i) Kunden eller Kundens ledelse har blitt dømt eller mistenkt for å handle i strid med gjeldende lovgivning; eller (ii) Kunden eller Kundens ledelse er eller blir underlagt, eller opererer i et land som er eller blir underlagt, sanksjoner fra EU eller FN.
6.5.4. Dersom brudd på Kundens forpliktelser etter denne Avtalen om bruk av Programvaren, Tjenestene eller Utstyret sannsynliggjøres, eller dersom Kunden går konkurs eller blir insolvent, disponerer en substansiell del av sine eiendeler til fordel for kreditorer, eller begår eller truer Duell til å begå ulovlige eller rettsstridige handlinger, kan Duell stanse Kundens tilgang til Programvaren til saken er løst. Duell vil ikke gi Kunden forhåndsvarsel og rimelig tid til å svare før tilgangen begrenses, og forbeholder seg retten til å si opp den Avtalen hvis Kunden ikke retter opp eller endrer sin adferd. Duell kan etter eget skjønn si opp retten til Programvare, Tjenester eller leieavtaler på Utstyr gitt i henhold til Avtalen med øyeblikkelig virkning hvis Kunden vesentlig misligholder Avtalen, går konkurs, innstiller sine betalinger eller dersom Kundens adferd samlet sett medfører en stor risiko for at slikt vesentlig mislighold vil inntre i fremtiden (antesipert mislighold).
6.5.5. Ved oppsigelse, eller når Kunden skriftlig instruerer Duell om å avslutte Behandlingen av Personopplysninger på vegne av Kunden, skal Duell innen rimelig tid slette Personopplysningene som Behandles på vegne av Kunden fra sine systemer, med mindre ufravikelige lovbestemmelser, forskrifter eller rettsavgjørelser krever noe annet. Dersom Duell må fortsette Behandlingen av Personopplysninger på grunnlag av lovbestemmelser, forskrifter eller rettsavgjørelser, skal Duell fortsette å ivareta sikkerheten til Personopplysningene som angitt i Avtalevilkårene. Tidspunktet for sletting av Personopplysninger varierer fra Programvare til Programvare. Etter at Personopplysningene er slettet, har ikke Duell ytterligere forpliktelser overfor Kunden med hensyn til Personopplysningene Behandlet på vegne av Kunden.
6.5.6. Kunden kan be om at Personopplysningene returneres inntil 30 dager etter oppsigelse, hvis ikke blir opplysningene ugjenkallelig slettet. Formatet, tidspunktet og metoden for retur av Personopplysninger fastsettes av Duell, og kan variere fra Programvare til Programvare. Duell forbeholder seg retten til å fakturere sine gjeldende standard satser på returtidspunktet for retur av opplysninger.
6.5.7. Alle lisenser, inkludert Begrensede Lisenser, leieavtaler og bruksrettigheter gitt til Kunden i henhold til Avtalen tilbaketrekkes umiddelbart og automatisk ved opphør av Avtalen, uavhengig av grunnlaget for slikt opphør, og Kunden forplikter seg til å avslutte bruken av Programvaren og Utstyret som omfattes av Avtalen umiddelbart.
6.5.8. Ved opphør av Avtalen, uavhengig av årsak, forfaller alle Avgifter uavhengig av opprinnelig forfallstidspunkt innen 10 dager. Dersom Avtalen sies opp av Kunden i strid med avtalte oppsigelsesfrister eller Duell hever avtalen under oppsigelsestiden, forfaller resten av avtalens faste Avgifter som skulle ha vært dekket under resterende avtaleperiode innen 10 dager. Dersom Kunden sier opp Avtalen i tråd med bestemmelsen om 3 måneders varsel i henhold til pkt. 6.5.1. eller dersom Duell hever en avtale med 3 måneders oppsigelsestid refunderes ikke forskuddsbetalte Avgifter, men Avgifter som ville ha påløpt i oppsigelsestiden kan kreves dekket av Duell i den grad de ikke allerede er forskuddsbetalt.
7. Gjeldende rett og tvisteløsning
7.1. Avtalen reguleres av og skal tolkes i henhold til norsk lov. Eventuelle tvister knyttet til Avtalen eller bruk av Programvaren skal søkes løst gjennom minnelige forhandlinger, og Kunden samtykker i å delta i slike, herunder per e-post og i muntlige møter/telefonsamtaler i henhold til Duells forespørsler. Hvis minnelige forhandlinger ikke fører til en gjensidig akseptabel løsning, skal tvisten henvises til domstolene der Duell har sin forretningsadresse, som skal være eksklusivt verneting.
7.2. I tilfelle motstrid mellom tolkningen av Avtalevilkårene på norsk og et annet språk, skal den norske versjonen ha forrang.
7.3. Agder tingrett eller Duells hjemting skal være avtalt verneting i alle tvister som springer ut av denne avtalen.