Retter er en funksjon som lar deg opprette og definere retter for spesifikke varer. Dette kan for eksempel brukes for å bestemme hvilke varer som er forrett, hovedrett og dessert. Retter brukes for å justere når hver vare skal serveres og når det skal sendes bong til kjøkkenet.
Hvordan oppretter jeg en rett?
For å sette opp en vare med retter, må du først definere retter.
Hvis ingen retter har blitt opprettet, så vil ikke Retter-feltet være synlig på varekortet
Logg inn på DUELL Admin og gå til Varer > Innstillinger > Retter
Trykk på Opprett ny oppe i høyre hjørnet og gi retten et navn, bokstav og farge. Du kan også velge sorteringsrekkefølge. Bokstav og farge vil brukes i kasse slik at du kan lett se hvilke retter som er i handlekurv eller på bord.

I vårt eksempel har vi opprettet Forrett (F), Hovedrett (H) og Dessert (D). Vi har gitt kategoriene farger for oversikt i kasse: forrett (blå), hovedrett (lilla) og dessert (rosa).
Om du oppretter en ny vare, vil du kunne velge rettstype i feltet Retter.

Hvordan endrer jeg en rett i kasse?
Noen ganger skal en rett serveres sammen med andre retter. For eksempel en suppe som vanligvis er en forrett, skal serveres som hovedrett.
Når du legger varen til i handlekurv, vil den automatisk få rettstypen du har definert på varekortet.

Om du trykker inn på varen, vil du kunne få opp valget «Server som» hvor du kan definere rettstype eller fjerne rettstype helt.

Når du har trykket OK, vil du se at retten har fått en ny bokstav og farge. I vårt eksempel har den gått fra blå F for Forrett til lilla H for hovedrett.

Hvordan fungerer retter med bord?
Hvis du har parkert varer med retter på et bord, vil et nytt ikon vise dette. Dette gjelder også for bord i et rom som bruker bordkartvisning.


Hvis du åpner bordet, vil du få en ny oversikt over bordets innhold, antall gjester, og hvilken medarbeider som parkerte varene på dette bordet.

Ved bruk av retter kan ikke forskjellige medarbeidere overstyre hverandre sine bord uten tillatelse. Hvis Medarbeider A har parkert på et bord, så kan ikke Medarbeider B åpne eller parkere på det bordet, hvis de ikke har denne tillatelsen aktivert i DUELL Admin.
Hvordan bruker jeg kjøkkenbonger med retter?
Varer som har en rett definert, vil ikke automatisk skrive ut bong når de blir parkert på et bord som vanlige varer gjør.
Etter at varene har blitt parkert på bordet, kan du trykke inn på bordet for å se over hvilke varer du kan sende til bongskriveren.
Det oransje utskriftsikonet skriver ut varelinjen. For eksempel, hvis du har 4x varer på en varelinje og trykker på ikonet, så vil bongskriveren skrive ut at kjøkkenet skal gjøre klart 4x av den varen.
Hvis du ønsker å skrive ut hele retten, så trykker du på Send Bong til høyre på bordet. Dette vil sende alle varene under retten på bordet til bongskriveren i en bong. Dette er nyttig for å holde styr på når kjøkkenet skal gjøre klar hvilken del av serveringen til kundene, og gjør det enkelt å passe på at alle kundene på bordet får sine måltider samtidig.
Hvis du ønsker å sende alle varene i alle rettene samtidig til bongskriveren, så kan du trykke på Send Alle Retter på bunnen av skjermen.
Etter at en vare har blitt skrevet ut, så vil ikonet markeres i grønt og den kan ikke sendes til bongskriveren igjen.

Hvordan styrer jeg hvilke medarbeidere som kan redigere andres bord?
Logg inn på DUELL Admin og gå til Brukere -> Medarbeidere. Velg medarbeideren du ønsker å gi eller fjerne denne tillatelsen fra. Trykk på Ekstra, og skru av eller på tillatelsen “Endre servitør”.
Hvis medarbeideren har denne tillatelsen, så kan de åpne og parkere på bord som hører til andre medarbeidere og de kan redigere hvilken medarbeider bordet tilhører.
Hvis medarbeideren ikke har denne tillatelsen, så kan de kun åpne og redigere bord de selv har parkert på. Hvis denne medarbeideren ønsker å åpne et bord som tilhører en annen medarbeider, så må en medarbeider med tillatelsen aktivert taste inn sin egen pinkode for å godkjenne handlingen.
