Unimicro/Softrig

Hvordan fungerer integrasjonen?

DUELL overfører data basert på aktiverte valg for integrasjonen. Dagsoppgjør overføres ferdig kontert basert på matchende kontoplan mellom DUELL og Unimicro. Fakturagrunnlag overføres og ferdig faktureres mot kunde fra Unimicro. Kunde og vareregister kan også synkroniseres mellom systemene.

Kun ett system er master for registrene. Master må avklares når integrasjonen settes opp.

Synkronisering gjennomføres hver time fra DUELL til Unimicro.

Integrasjonen mot UniEconomy overfører følgende

  • Dagsoppgjør
  • Fakturagrunnlag
  • Varer
  • Kunder

Du trenger følgende

  • Modulen Softrig i DUELL
  • Unimicro-konto

Punkter før integrering

Kun ett system kan være produkt og kundebase.

Produkter og kunder kan hentes fra Unimicro ved oppstart. Produkt og kundebase kan i etterkant endres til DUELL om ønskelig.
Er DUELL produkt og kundebase vil ikke produkter og kunder opprettet i Unimicro bli synkronisert til DUELL, og omvendt.

OBS! Skal produkt og kundebase synkroniseres fra Unimicro til DUELL, må dette gjennomføres før integrasjonen tas i bruk.

Oppsett

  1. Logg inn i DUELL Admin og velg «Softrig» fra meny i høyreside
    1. Velg avdeling (om du har flere avdelinger)
    2. Klikk «Sett opp integrasjonen»
    3. Unimicro/Softrig-login åpnes. Logg inn med tilknyttet konto (OBS! konto for integrasjon krever full administrator tilgang)

      Følgende rettigheter må aktiveres for brukeren i Unimicro fra «Roller og tilganger» menyen:
    4. Påkrevde tillatelser for integrasjonen vil vises, klikk «Tillat»
    5. Velg korrekt firma og klikk «Fortsett»
    6. DUELL åpnes og grønn «Integrasjon OK» melding vises. Feilet integrasjonen vil rød melding vises i toppen av nettsiden
  2. Vi skal videre sette opp kontoplan i DUELL
    1. Velg menyvalg «Kontoplan»
    2. Sett opp kontoplanen. OBS! Regnskapskonto må være tilknyttet korrekt oppført MVA-kode både i DUELL og Unimicro.
  3. Integrasjon fullføres med å konfigurere innstillingene for integrasjonen
    1. Velg menyvalg «Softrig»
    2. Velg avdeling (om du har flere avdelinger)
    3. Juster innstillingene slik det passer (se under)

Integrasjonen er nå satt opp.
Logg for integrasjonen er tilgjengelig under Regnskap > Eksportlogg

FeltBeskrivelse
Fra datoAngi dato data skal synkroniseres fra.
FakturaerFakturagrunnlag generert i DUELL blir synkronisert til Unimicro med tilhørende kunde og ordrelinjer.
Fakturering mot kunde gjøres direkte fra UniEconomy.
Automatisk distribusjonSett PÅ for at faktura automatisk distribueres fra Unimicro til kunde, etter synkronisert fra DUELL.
Sett AV for manuell håndtering av faktura i Unimicro, etter synkronisert fra DUELL.
Kun relevant ved Fakturaer PÅ
Automatisk overføringAutomatisk overføring gjennomføres hver time. Er valget deaktivert må synkronisering gjennomføres manuelt.
Z-rapportDagsoppgjør overføres ferdig kontert. OBS! Krever utfylt matchende kontoplan i DUELL.
BeholdningsendringBeholdningsendring og Varelager synkronisering. Sørger for at Varelager og Varekost oppdateres basert på salg og registreringer i DUELL.
Krever Z-rapport aktivert, og kontoplan felter: Beholdningsendring og Varelager
Type importDagsoppgjør føres direkte mot hovedbok. Ved deaktivert må dagsoppgjør manuelt godkjennes i bilagsmottaket.
VarerVarer synkroniseres fra valgt produktbase.
Hent fakturaer fra Softrig til kassenÅpne fakturaer blir tilgjengelig i kassen for kontantbetaling. Opprinnelig faktura krediteres ved gjennomført betaling i DUELL
KunderKunder synkroniseres fra valgt kundebase.
SynkroniserKjører manuell synkronisering utenfor normal automatisk tidsinterval. Skal kun brukes om absolutt nødvendig.

Fullfør med «Lagre» når ønsket konfigurasjon er satt.

Hvor ofte synkroniseres det mellom DUELL og Unimicro?

Synkronisering gjennomføres hver time om «Automatisk overføring» er aktivert for integrasjonen.

Relaterte supportartikler

Vi vil gjerne prate med deg om hva DUELL kan gjøre for din bedrift

Ta kontakt, så ringer vi deg opp for en uforpliktende prat.

Chat med support